Om


Här sipprar den musikvärld som först formade Fridas musikintresse igenom, såsom Lundell, Thåström, Mitchell och svensk vismusik. Det blir en textdriven musik, som ömsom uttrycker förlösande ilska eller hoppfullhet, och ömsom skrämmande sårbarhet. Albumet är inspelat på Studio Skutan i Stockholm av Ruben Engzell, i kortare omgångar under ett och ett halvt år. Utöver gästande musiker som Anja Bigrell (sång/kör) och Magnus Bjerkert (trumpet) har Frida har haft med sig sina gamla bandmedlemmar från Ebon Tale, Alexander Löfgren (trummor) och Mattias Albinsson (bas) som medproducenter och musiker på hela albumet. Tillsammans har de spelat in övriga instrument och pålägg, såsom nyckelharpa, vibrafon, klaviatur, cymbalstråkar och körer. 


Frida Franzén släpper under våren 2022 sitt debutalbum som soloartist Visdom om år. Hon tidigare släppt musik, turnerat med band och varit verksam till och från på livescen i 20 år, men det krävdes att komma över 40-strecket för att våga falla tillbaka på den musik där allt började. Albumet snurrar runt en axel av starka texter om hopp, månader, trasiga relationer, och trösten i fåglar och årstider som flyr och som kommer tillbaka. Ljudbilden är varierad, dynamisk och på många sätt okomplicerad och domineras av en stark röst som kräver utrymme, knastringa gitarrer, melodiska basslingor, och ett både luftigt och tungt trumspel, samt en och annan orgel, kör, och blås. Som att släppa ut anden i flaskan, har Frida Franzén med detta album velat frigöra något som funnits länge men inte riktigt varit klart. Det krävdes en långvarig ålderskris, år utan musik och viss mognad och självtillit för att låtarna skulle få sitt rätta uttryck.


- Jag lyssnar inte mycket på musik, och har inte gjort det på länge. Kanske är det därför referenserna många nämner är band och artister från förr. Musiken låter därför inte speciellt tidstypisk, men förhoppningsvis tidlös, menar Frida.